Журнал: Социологический журналРогозин Д. М.Влияние интервьюера на доступность респондентов в телефонном опросе

Журнал: Социологический журнал

Рогозин Д. М.

Влияние интервьюера на доступность респондентов в телефонном опросе


Рогозин Дмитрий Михайлович
Институт социологии РАН
кандидат социологических наук, старший научный сотрудник

Полный текст

Открыть текст

Ссылка при цитировании:

Рогозин Д. М. Влияние интервьюера на доступность респондентов в телефонном опросе // Социологический журнал. 2004. № 1-2. С. С. 75-105.

Рубрика:

ТЕОРИЯ И МЕТОДОЛОГИЯ

Выражение признательности

интервьюеров. Финансирование методического проекта осуществлено компанией «Арт Прогноз».

Литература:

  • Snijkers J.M.E. Computer assisted interviewing: Telephone or personal? A literature study // Survey and statistical computing / Ed. by A. Westlake, R. Banks, C. Payne, T. Orchard. Amsterdam: Elsevier Science Publishers, 1992. P. 137–146.
  • Keeter S., Miller C., Kohut A., et al. Consequences of reducing nonresponse in a national telephone survey // Public Opinion Quarterly. 2000. Vol. 64. No. 2. P. 125–148.
  • Elder S.R. Systems for monitoring fieldwork progress and performance // Survey and statistical computing / Ed. by A. Westlake, R. Banks, C. Payne, T. Orchard. Amsterdam: Elsevier Science Publishers, 1992. P. 119–128.
  • Standard definitions: Final dispositions of case codes and outcome rates for surveys / Ed. by T.W. Smith. 3rd. ed. Lenexa, Kanzas: AAPOR, 2004.
  • Groves R.M. Actors and questions in telephone and personal interview sur-vey // Public Opinion Quarterly. 1979. Vol. 43. No. 2. P. 190–205.
  • Goor H. van, Rispens S. A middle class image of society: A study of undercoverage and nonresponse bias in a telephone survey // Quality & Quantity. 2004. Vol. 38. No. 1. P. 35–49.
  • Pickery J., Loosveldt G., Carton A. The effect of interviewer and respondent characteristics on response behaviour in panel surveys: A multilevel approach // Sociological Methods & Research. 2001. Vol. 29. No. 4. P. 509–523.
  • Goyder J. The silent minority: Nonrespondents on sample surveys. Boulder, CO: Westview, 1987.
  • Groves R.M., Cialdini R.B., Couper M.P. Understanding the decision to par-ticipate in a survey // Public Opinion Quarterly. 1992. Vol. 56. P. 475–95.
  • Brehm J. The phantom respondents. Ann Arbor: University of Michigan Press, 1993.
  • Steeh C.G. Trends in nonresponse rates, 1952–1979 // Public Opinion Quar-terly. 1981. Vol. 45. No. 1. P. 40–57.
  • Андреенков В.Г., Маслова О.М. Эмпирический базис социологической науки // Социологические исследования. 1987. № 6. С. 111–118.
  • Colombo R.A. Using call-backs to adjust for non-response bias // Survey and statistical computing / Ed. by A. Westlake, R. Banks, C. Payne, T. Orchard. Amsterdam: Elsevier Science Publishers, 1992. P. 269–277.
  • Locker D. Response and nonresponse bias in oral health surveys // Journal of Public Health Dentistry. 2000. Vol. 60. No. 2. P. 72–81.
  • Burkell J. The dilemma of survey nonresponse // Library & Information Sci-ence Research. 2003. Vol. 25. No. 3. P. 239–263.
  • Brehm J. The phantom respondents: Opinion surveys and political represen-tation. Ann Arbor: University of Michigan Press, 1993.
  • Goldstein K.M., Jennings K. The effect of advance letters on cooperation in a list sample telephone survey // Public Opinion Quarterly. 2002. Vol. 66. No. 4. P. 608–617.
  • Leeuw de E.D. Reducing missing data in surveys: An overview of methods // Quality and Quantity. 2001. Vol. 35. No. 2. P. 147–160.
  • Клюшина Н.А. Причины, вызывающие отказ от ответа // Социологиче-ские исследования. 1990. № 1. С. 98 105.
  • Jenkinson C., Fitzpatrick R., Norquist J., et al. Cross-cultural evaluation of the parkinson’s diseases questionnaire: Test of data quality, score reliability, response rate, and scaling assumptions in the United States, Canada, Japan, Italy, and Spain // Journal of Clinical Epidemiology. 2003. Vol. 56. No. 9. P. 843–847.
  • Schuman H., Presser S. Questions and answers in attitude surveys: Experi-ments on question form, wording, and context. San Diego: Academic Press, 1981.
  • Singer E., Hoewyk J.V., Maher M.P. Experiments with incentives in telephone surveys // Public Opinion Quarterly. 2000. Vol. 64. No. 2. P. 171–188.
  • Kurth D.L., Coil J.L., Brown M.J. Assessment of quick-refusal and no-contact nonresponse in household travel surveys // Transportation Data In-formation Technology: Transportation Research Record. 2001. Vol. 1768. P. 114–124.
  • Voogt R.J., Kempen van H. Nonresponse bias and stimulus effects in the Dutch National Election Study // Quality & Quantity. 2002. Vol. 36. No. 4. P. 325–345.
  • Tourangeau R. Cognitive aspects of survey measurement and mismeasure-ment // International Journal of Public Opinion Research. 2003. Vol. 15. No. 1. P. 3–7.
  • Садмен С., Брэдберн Н. Как правильно задавать вопросы: введение в проектирование опросного инструмента / Пер. с англ. А.А. Виницкой; Под ред. Д.М. Рогозина. М.: Институт Фонда «Общественное мнение», 2002.
  • May T. Social research: Issues, methods and process. Buckingham: Open University Press, 1993.
  • Longmore M.A., Dunn D., Jarboe G.R. The survey research project manual. New York: West Publishing Company, 1996.
  • Dillman D.A. Mail and telephone surveys: The total design method. New York: John Wiley & Sons, 1978.
  • Frey J.H., Oishi S.M. How to conduct interviews by telephone and in person. London: Sage Publications, 1995.
  • Groves R.M., Lyberg L.E. An overview of nonresponse issues in telephone surveys // Telephone survey methodology / Ed. by R.M. Groves, P.P. Biemer, L.E. Lyberg, et al. New York: John Wiley & Sons, 1988. P. 191 213.
  • Morton-Williams J. Interviewer approaches. Aldershot: Dartmouth Publish-ing Company, 1993.
  • Collins M., Sykes W., Wilson P., Blackshaw N. Nonresponse: The UK experi-ence // Telephone survey methodology / Ed. by R.M. Groves, P.P. Biemer, L.E. Lyberg, et al. New York: John Wiley & Sons, 1988.
  • Frey J.H. Survey research by telephone. 2nd ed. London: Sage Publication, 1989.
  • Houtkoop-Steenstra H., Bergh van den H. Effects of introductions in large-scale telephone survey interviews // Sociological Methods & Research. 2000. Vol. 28. No. 3. P. 281 300.
  • Groves R.M., Kahn R.L. Surveys by telephone: A national comparison with personal interviews. New York: Academic Press, 1979.
  • Holbrook A.L., Green M.C., Krosnick J.A. Telephone versus face-to-face interviewing of national probability samples with long questionnaires: Com-parisons of respondent satisficing and social desirability response bias // Pub-lic Opinion Quarterly. 2003. Vol. 67. No. 1. P. 79–125.
  • Stock S.J., Hochstim J.R. A method of measuring interviewer variability // Public Opinion Quarterly. 1951. Vol. 15. No. 2. P. 322–334.
  • Manheimer D., Hyman H. Interviewer performance in area sampling // Public Opinion Quarterly. 1949. Vol. 13. No. 1. P. 83–92.
  • Rapoport R.B. What they don’t know can hurt you // American Journal of Political Science. 1979. Vol. 23. P. 805–815.
  • Батыгин Г.С. Лекции по методологии социологических исследований. М.: Аспект Пресс, 1995.
  • Krosnick J.A., Holbrook A.L., Berent M.K., et al The impact of “no opinion” response options on data quality: Non-attitude reduction or an invitation to satisfice? // Public Opinion Quarterly. 2002. Vol. 66. P. 371–403.
  • Shoemaker P.J., Eichholz M., Skewes E.A. Item nonresponse: Distinguishing between don’t know and refuse // International Journal of Public Opinion Research. 2002. Vol. 14. No. 2. P. 193–201.
  • Садмен С., Брэдберн Н., Шварц Н. Как люди отвечают на вопросы: Применение когнитивного анализа в массовых обследованиях / Пер. с англ. Д.М. Рогозина, М.В. Рассохиной; Под ред. Г.С. Батыгина. М.: Ин-ститут Фонда «Общественное мнение», 2003.
  • Tucker C. Interviewer effect in telephone surveys // Public Opinion Quarterly. 1983. Vol. 47. No. 1. P. 84–95.
  • Freeman J., Butler E. Some sources of interviewer variance in surveys // Public Opinion Quarterly. 1976. Vol. 40. P. 79–91.
  • McKenzie J.R. An investigation into interviewer effects in market research // Journal of Marketing Research. 1977. Vol. 14. P. 330–336.
  • Singer E., Konke-Aguirre L. The effect of interviewer expectations: A repli-cation and extension // Public Opinion Quarterly. 1979. Vol. 43. P. 245–260.
  • Sudman S., Bradburn N., Blair E., Stocking C. Modest expectations: The effects of interviewers’ prior expectations on responses // Sociological Methods and Research. 1977. Vol. 6. P. 171–182.
  • Pickery J., Loosveldt G. A multilevel multinomial analysis of interviewer effects on various components of unit nonresponse // Quality and Quantity. 2002. Vol. 36. No. 4. P. 427–437.
  • Couper M.P., Groves R.M. The role of the interviewer in survey participa-tion // Survey Methodology. 1992. Vol. 18. P. 263–277.
  • Журавлева И.В., Журавлева С.Л. Эффект интервьюера в телефонных опросах: анализ зарубежных подходов // Социокультурные проблемы истории и современного развития российской провинции: Межвузов-ский сборник научных трудов. Иваново: Ивановский гос. энерг. ун-т, 2003. С. 36–42.
  • Мягков А.Ю., Проскурина Д.А., Егорова О.А. Эффект интервьюера в теле-фонном интервью: опыт экспериментальной верификации гипотез // Со-циокультурные проблемы истории и современного развития российской провинции: Межвузовский сборник научных трудов. Иваново: Иванов-ский гос. энерг. ун-т, 2003. С. 92–107.
  • Ноэль Э. Массовые опросы: введение в методику демоскопии / Пер. с нем. М.И. Зайцевой, Л.Н. Крючковой; Общ. ред., вступ. и заключ. ст. Н.С. Мансурова. 2-е изд. М.: Изд-во «АВА–ЭСТРА», 1993.
  • Стацевич Т.Л. Особенности работы интервьюеров при телефонных оп-росах // Социологические исследования. 1993. № 7. С. 83–88.
  • Groves R.M., Magilavy L.J. Estimates of interviewer variance in telephone surveys / Proceedings of survey research methods section, American Statisti-cal Association. New York, 1980. P. 622–627.
  • Williams J.A. Jr. Interviewer-respondent interaction: A study of bias in the information interview // Sociometry. 1964. Vol. 27. P. 338–352.
  • Mahalonobis P.C. Recent experiments in statistical sampling in the Indian Statistical Institute // Journal of the Royal Statistical Society. 1946. Vol. 109. P. 325 278.
  • Stanton F., Baker K. Interviewer bias and the recall of incompletely learned material // Sociometry. 1942. Vol. 5. No. 2. P. 123–134.
  • Friedman P. A second experiment on interviewer bias // Sociometry. 1942. Vol. 5. No. 4. P. 378 381.
  • Lossveldt G., Carton A., Billiet J. Assessment of survey data quality: A pragmatic approach focused on interviewer tasks // International Journal of Market Research. 2004. Vol. 46. No. 1. P. 65–82.
  • Fowler F., Mangione T. Standardized survey interviewing: Minimizing inter-viewer related error. Newbury Park, CA: Sage Publications, 1990.
  • Schaeffer N.C. Conversation with a purpose — or conversation? Interaction in the standardized survey // Measurement errors in surveys / Ed. by P.P. Biemer, R.M. Groves, L.E. Lyberg, N.A. Mathiowetz, S. Sudman. New York: John Wiley & Sons, 1991. P. 367–391.

Содержание выпуска

>> Содержание выпуска 2004. № 1-2.
>> Архив журнала